„Wielu lekarzy mogłoby się przekonać do reagowania na przemoc, gdyby wiedzieli więcej na temat tego zjawiska, gdyby potrafili pójść krok dalej, gdyby nie zabrakło im odwagi do przeprowadzenia rozmowy we właściwy sposób.

Tego wszystkiego uczy kampania  «Lekarzu, reaguj na przemoc!»” – mówił Maciej Zdziarski, prezes Instytutu Łukasiewicza w TOK FM. Niedzielna audycja „Słucham” poświęcona była działaniom edukacyjnym prowadzonym w ramach kampanii.

„Kampania odpowiada na problem, który na pierwszy rzut oka może nie jest bardzo widoczny, ale – jeśli się zastanowić – to dla diagnozowania problemu przemocy w rodzinie jest kluczowy” – zauważył Maciej Zdziarski. „Bardzo często przemoc mogłaby być zatrzymana znacznie wcześniej, gdyby pacjentka otrzymała od lekarza psychologiczne wsparcie i gdyby procedura została uruchomiona”.

Prezes Instytutu Łukasiewicza opowiadał o ustawowych zobowiązaniach lekarzy do reagowania na przemoc, m.in. o procedurze „Niebieskie Karty”. Przytaczał relacje kobiet doznających przemocy, które nie otrzymały odpowiedniego wsparcia ze strony przedstawicieli ochrony zdrowia. Opowiedział także o wsparciu udzielonym kampanii przez środowiska medyczne i naukowe.

„Partnerzy kampanii, Kolegium Lekarzy Rodzinnych oraz Komitet Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk, mówią, że w gruncie rzeczy właściwe reagowanie na przemoc przez lekarza jest częścią jego misji, składanej przysięgi, która zobowiązuje do ratowania życia”.

Maciej Zdziarski opowiedział o materiałach edukacyjnych opracowanych w ramach kampanii „Lekarzu, reaguj na przemoc!” – ulotce, książce i filmie instruktażowym. Wydawnictwa zostaną przesłane przez PARPA do samorządów, które następnie przekażą je jednostkom podstawowej opieki zdrowotnej.

„Film pokazuje, jak powinna wyglądać rozmowa miedzy lekarzem a pacjentką, co do której podejrzewa, że doznaje przemocy. Scenariusz rozmowy może być dla lekarza punktem wyjścia” – stwierdził prezes Instytutu Łukasiewicza.

Na zakończenie audycji Maciej Zdziarski zaprosił wszystkich lekarzy do odwiedzenia strony internetowej kampanii i korzystania z dostępnych materiałów. „Strona to kompendium wiedzy. Zawiera praktyczne porady dla lekarzy, poruszające historie pacjentek, plik z książką do pobrania, a także podpowiedzi dotyczące tego, gdzie szukać dodatkowych informacji”.
Audycji można wysłuchać na stronie internetowej TOK FM